وبلاگ آموزشی وتخصصی دیجیتال تبرستان (شمال ایران)

مرجع آنلاین علمی وفرهنگی ایرانیان

وبلاگ آموزشی وتخصصی دیجیتال تبرستان (شمال ایران)

مرجع آنلاین علمی وفرهنگی ایرانیان

اموزش ساخت ایمیل یاهو

مدتی هست که سایت یاهو در بخش ایجاد ایمیل جدید کد ایران عزیزمان را از سیستم ثبت نام حذف کرده است و برای همین دیگر ایجاد ایمیل جدید در یاهو برای ایرانیان عزیز غیر ممکن شده است، اما اکنون با این روش آسان در ادامه خواهید دید به سادگی می توانید ایمیل جدید یاهو ایجاد کنید و تحریم را دور بزنید..

******************************************************************************************
۱- ابتدا وارد سایت یاهومیل شوید و بر روی ایجاد اکانت جدید کلیک نمایید و فرم ثبت نام را کامل کنید.۲- در میان کدهای کشور, به علت تحریم بودن کشورعزیزمان کد +۹۸ نیست به همین خاطر شما یکی از این کدها ۴۴ یا ۲۶۳ رو انتخاب نمایید.۳- هم اکنون این شماره ۴۴۷۹۳۷۹۸۵۸۱۱ رو به جای شماره تلفن خود وارد کنید.و در گزینه آخر با کلیک بر روی ثبت اطلاعات هم اکنون یک ایمیل ایجاد کرده اید.
موفق باشید



آموزش آسان ایجاد ایمیل در یاهو با دور
زدن تحریم جدید

دانلود کتاب طراحی امور گرافیکی با رایانه


دانلود کتاب طراحی امور گرافیکی با رایانه

 گرافیک با رایانه

نام کتاب :  طراحی امور گرافیکی با رایانه

نویسنده :  محمدرضا محمدی

ناشر :  پارس بوک

زبان کتاب :  پارسی

تعداد صفحه :  ۴۳۲

قالب کتاب : PDF

حجم فایل :  ۶,۳۴۰  کیلوبایت

توضیحات : کتاب طراحی امور گرافیکی با رایانه از دو بخش اصلی مبانی هنرهای تجسمی و فتوشاپ تشکیل شده به طوری که در بخش اول به اصول و مبانی مورد استفاده در گرافیک پرداخته شده و در بخش دوم به نحوه کار حرفه ای با قدرتمندترین نرم افزار گرافیک رایانه ای یعنی فتوشاپ اختصاص داده شده است.

کتابهای مشابه :

نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز


در گزارش امروز نحوه محاسبه مهریه ها را به صورت کامل آورده ایم و سپس نگاهی انداختیم به مهریه هایی که در دهه های مختلف برای ازدواج ها مرسوم بوده است. همچنین خبری داریم از سرنوشت لایحه تعیین سقف 110 سکه ای برای مهریه.

برترین مجله اینترنتی ایران

هفت صبح: اگر در دهه 60 ازدواج کردید و خدای نکرده الان قصد جداشدن دارید مهریه شما چگونه محاسبه می شود؟ آیا می دانستید برای محاسبه مهریه ها به نرخ روز هر ساله بانک مرکزی جدولی از شاخص های مختلف را منتشر می کند که طبق آن مهریه های سال های گذشته محاسبه می گردد؟ همه این موارد به سوژه امروز «هفت صبح» تبدیل شده است.

در گزارش امروز نحوه محاسبه مهریه ها را به صورت کامل آورده ایم و سپس نگاهی انداختیم به مهریه هایی که در دهه های مختلف برای ازدواج ها مرسوم بوده است. همچنین خبری داریم از سرنوشت لایحه تعیین سقف 110 سکه ای برای مهریه.


110 سکه تایید شد

همان طور که می دانید لایحه حمایت از خانواده که چندی پیش در مجلس تصویب شده بود، شورای نگهبان پس از بررسی لایحه ایراداتی را به برخی مصوبات گرفت و آن را برای رفع ایرادات دوباره به مجلس بازگرداند. این لایحه یک بخش مهم داشت که طبق آن قرار بود برای مهریه سقف 110 سکه تعیین شود و عده ای گمان بردند شورای نگهبان به این بخش از لایحه هم ایراد گرفته است.

روز گذشته اما یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اعلام کرده لایحه حمایت از خانواده در حالی با ایراداتی از سوی شورای نگهبان دوباره به مجلس بازگشت که هیچ اشکالی در موضوع سقف 110 سکه ای مهریه وارد نشده است. به این ترتیب با برطرف شدن ایرادات دیگر این لایحه و تصویب نهایی آن باید منتظر اجرایی شدن 110 سکه باشیم.



لایحه جدید چه می گوید؟


براساس این لایحه تا 110 سکه طلا از مهریه تعیین شده ضمانت اجرایی برای اعمال ماده دو نحوه اجرای محکومیت های مالی را دارد. یعنی زوجه می تواند در صورت پرداخت نکردن مهریه تا این میزان با اعمال ماده دو، مرد را به زندان بیندازد اما اگر مرد 110 سکه از مهریه را پرداخت کرد دیگر زن نمی تواند او را به زندان بیندازد. در این زمان اگر زوج دارایی داشته باشد از او گرفته می شود.



نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز

براساس مصوبه هیات وزیران در سال 77 نحوه محاسبه ارزش فعلی مهریه به شکل زیر محاسبه می شود:

عدد شاخص در سال قبل را بر عدد شاخص در سال وقوع عقد تقسیم می کنیم و نتیجه را در مبلغ مهریه مندرج در عقدنامه ضرب می کنیم به این ترتیب مبلغ مقدار مهریه به نرخ روز مشخص خواهد شد. این نحوه محاسبه به شکل فرمولی به صورت زیر است:

مبلغ مهریه مندرج در عقدنامه × (عدد شاخص در سال وقوع عقد ÷ عدد شاخص در سال 1390). به این ترتیب مقدار مهریه فوق در سال 1391 می شود 117961702 ریال.

بدیهی است تا پایان سال 91، صورت کسر فوق، شاخص سال 1390 یعنی عدد 277/21 خواهد بود و بعد از اتمام سال 1391 ورود به سال 1392، شاخص سال 1391 جایگزین شاخص سال 1390 خواهد گردید.



مهریه هایی به رنگ سال تولد

از مهریه های پرسکه این روزها تا پول های نقدی که در دهه 50 به عنوان مهریه تعیین می شدند خیلی زمان ها گذشته و خیلی چیزها عوض شده است. همان طور که ازدواج ها از حالت سنتی به مدرن تغییر شکل دادند مهریه ها هم سال به سال هم از نظر نوع و هم از نظر ارزش مالی تغییر و افزایش پیدا کرده اند. بگذارید با هم دیگر تخمین بزنیم زوج های ازدواج کرده در هر دهه چه مقداری مهریه می گرفته اند و با نرخ جدید مهریه شان چقدر می شود.

دهه 50: در آن سال ها هنوز سکه به عنوان مهریه مد نشده بود و پول نقد حرف اول را در مهریه ها می زد. اوایل دهه 50 زوج ها مقادیری در حدود 100 هزار تومان یا کمتر را به عنوان مهریه خود تعیین می کردند و در اواخر این دهه برخی مهریه ها به 300 هزار تومان هم رسید. حالا فرض کنیم اگر مهریه شما در سال 1355 در حدود 150 هزار تومان بوده، این مهریه امروز حدودا 60 میلیون تومان است.

دهه 60: دهه 60 را از نظر مهریه باید به دو بخش تقسیم کرد. در اوایل این دهه به دلیل جو حاکم بر جامعه و وقوع جنگ، بسیاری از زوج ها هیچ مهریه قابل توجهی را تعیین نمی کردند و ترجیح می دادند زندگی مشترک خود را از همان ابتدا به صورت ساده آغاز کنند. از نیمه دهه 60 اوضاع کمی تغییر کرد و مهریه ها دستخوش تغییراتی زیادی شد. مهریه های 200، 300 هزار تومانی کم کم روند صعودی به خود گرفتند و در اواخر این دهه برخی ها مهریه خود را حتی یک میلیون تومان هم تعیین کردند. در همین دهه بود که سکه بهار آزادی کم کم جای خود را میان زوج ها باز کرد و برخی زوج ها به جای پول نقد سکه را به عنوان مهریه خود تعیین می کردند. مقدار سکه ها هم غالبا حدود 50 و در مواردی تا 100 سکه هم تعیین می شدند. حالا فرض کنیم شما در سال 65 ازدواج کرده اید مهریه تان 500 هزار تومان بوده است، هم اکنون مقدار آن حدود 43 میلیون تومان است.

دهه 70: زوج های این دهه دیگر به سکه رو آوردند و همه سکه باز شدند! مقدار مهریه ها در سال های 70-71 حدود 100 سکه بود و در اواخر این دهه به 300، 400 سکه هم رسید. از اواخر همین دهه بود که زمزمه های تعیین مهریه به سال تولد عروس خانم به گوش می رسید و در میهمانی با تعجب می گفتند، در یکی از فامیل های دور میزان مهریه دخترشان سال تولد او بوده است! اگر در سال 1375 ازدواج کرده اید و مهریه تان 200 سکه بوده، ابتدا باید ارزش این سکه ها در آن زمان را محاسبه کنیم. در سال 75 هر سکه بهار آزادی حدود 41 هزار تومان قیمت داشت که در نتیجه ارزش مهریه فردی با 200 سکه در آن سال می شد هشت میلیون و 100 هزار تومان. حالا با جای گذاری آن عدد در فرمول، مهریه فوق به نرخ امروز می شود چیزی در حدود 73 میلیون تومان.

دهه 80: دهه 80 کلا دهه عجیبی است، از هر زاویه ای که به این دهه نگاه کنید با انواع و اقسام اتفاقات عجیب و غریب رو به رو می شوید. مهریه ها هم از این ماجرا جدا نیستند. در اوایل این دهه مهریه هایی به مقدار سال تولد در خیلی اوقات به یک رسم درآمد و البته بعدها بسیاری از زوج ها را به دردسر انداخت. در مواردی دیگر هم مقدار سکه های تعیین شده برای مهریه روند وحشتناک صعودی به خود گرفت. (جالب است که در همین دوران قیمت سکه هم با شیب بالایی در حال اوج گرفتن بود). در حالی که اوایل این دهه مهریه ها در حدود 100 سکه تعیین می شد، در اواسط این دهه در مواردی به هزار سکه و حتی بالاتر هم می رسید. در اواخر این دهه اما با آگاهی بیشتری که خانواده ها پیدا کردند مقداری از التهابات کم شده و مقدار مهریه ها کمی منطقی تر. حالا فرض بگیریم در سال 1385 مهریه فردی 500 سکه بوده که با احتساب آن که در آن سال هر سکه 167 هزار تومان قیمت داشته، مقدار آن مهریه می شده 83 میلیون تومان. با جایگذاری آن در فرمول، این مهریه در سال جاری به مقدار 186 میلیون تومان خواهد رسید.

نکته مهم: زوج های عزیز! مهریه های گفته شده در آن دهه ها است. در صورتی که مقدار مهریه شما کمتر یا بیشتر از مقدارهای گفته شده است لطفا دعوا نکنید، در این صورت روزنامه هفت صبح هیچ گونه مسوولیتی نمی پذیرد!

سال

عدد شاخص

سال

عدد شاخص

1371

10/17

1351

0/42

1372

12/48

1352

0/47

1373

16/88

1353

0/54

1374

25/21

1354

0/59

1375

31/07

1355

0/69

1376

36/44

1356

0/86

1377

43/03

1357

0/95

1378

51/68

1358

1/06

1379

58/20

1359

1/31

1380

64/83

1360

1/61

1381

75/06

1361

1/92

1382

86/79

1362

2/20

1383

100/00

1363

2/43

1384

110/35

1364

2/60

1385

123/45

1365

3/21

1386

146/22

1366

4/10

1387

183/31

1367

5/29

1388

203/03

1368

6/21

1389

228/19

1369

6/77

1390

277/2

1370

8/17

روز بزرگداشت شیخ بهایی ...


روز بزرگداشت شیخ بهایی ...

بهاء الدین محمد عاملی مشهور به شیخ بهایی
از دانشمندان بنام عهد شاه عباس صفوی است. که در دانش‌های فلسفه، منطق، هیئت و ریاضیات تبحر داشت. وی در سال ۹۵۳ هجری قمری در بعلبک متولد شد. در ۱۳ سالگی همراه پدرش به ایران مهاجرت کرد. وی تألیفاتی به فارسی و عربی دارد که مجموعهٔ آنها به ۸۸ کتاب و رساله بالغ می‌شود. از آثار او می‌توان به کشکول، دیوان غزلیات، جامع عباسی (در فقه)، خلاصةالحساب، تشریح الافلاک و دو مثنوی معروف ” نان و حلوا” و “شیر و شکر” اشاره کرد. به پاس خدمات وی به علم ستاره‌شناسی، یونسکو سال ۲۰۰۹ را به نام او سال «نجوم و شیخ بهایی» نامگذاری کرد. وی در سال ۱۰۳۰ هجری قمری در اصفهان دار فانی را وداع گفت.
جنازهٔ او را به مشهد انتقال دادند و در مسجد گوهرشاد دفن کردند.


هر چند که رنـد کوچه و بازاریم

              ای خواجـه مپندار که بی‌مقداریم

سری که به آصف سلیمان دادند

              داریم ، ولی بـه هـرکسی نسپاریم



قصه ای از نیاکان

شیخ بهایی خود، بعدها برای یکی از شاگردان مبرز و برجسته اش به نام ملا محمّد تقی مجلسی گوشه ای از زندگی پدران خود را بازگو می کند :

پدران من در جبل العامل " لبنان" اهل زهد وعبادت بودند و ما وابستگی های کنونی را نداشتیم، از فروغ معنوی و مقامات قدسی و کرامت های خدا بهره می بردیم. در یک روز برفی که چهره آسمان و زمین سپید بود و سرمای سختی همه جا را فرا گرفته بود، پدر بزرگم "شمس الدین" چیزی برای خوردن در خانه نیافت، صدای بچه ها از گرسنگی بلند بود و چشمانشان فرو رفته، در و دیوار خانه رنگ فقر و بدبختی داشت، بچه ها از مادر غذا می خواستند و آه در بساط  نبود.

سرانجام مادر بزرگم برای تسکین خاطر بچه ها از برف ، تعدادی نان برفی درست کرد و به سوی تنور روانه شد، تنور به راستی تفته بود و داغ، و مادربزرگ نان های برفی را مثل خمیر واقعی به تنور چسبانید و گفت هم اکنون برای شما نان می پزم. مادربزرگ نان های برفی را بر تنور می زد و دست های پدربزرگ به آسمان بلند بود، قطره های اشک گونه های نورانی وی را آبیاری می کرد، لحظه ای چند نگذشته بود که نان از تنور در آمد، نان واقعی، نان گندم مثل نان های معمولی؛ سفره چیده شد و ما بچه های گرسنه دور سفره را گرفتیم. پدربزرگ سر بر زمین گذاشت و در حال سجده، خدا را سپاس گفت و سپس کنار سفره نشست، در حالی که هنوز دست دعایش بر آسمان بلند بود و نگاه تشکر آمیزش به سقف اتاق دوخته شده بود .

محمد بارها به این جریان می اندیشید که چگونه نیاکانش از برف، نان می پختند و از غیب کمک می گرفتند و گاه با افسوس از آن مقام معنوی یاد می کرد. و شعر حافظ را به خاطر می آورد و زمزمه می کرد :

من ملک بودم و فردوس برین جایم بود       آدم آورد  در ایـن  دیـــــر  خـــــراب آبــادم

خدمات شیخ بهائی:

در عرف مردم ایران، شیخ بهائی به مهارت در ریاضی ومعماری و مهندسی معروف بوده و هنوز هم به همین صفت معروف است، چنانکه معماری مسجد امام اصفهان و مهندسی حصار نجف را به او نسبت می دهند. و نیز شاخصی برای تعیین اوقات شبانه روز از روی سایه آفتاب یا به اصطلاح فنی، ساعت  آفتاب یا صفحه آفتابی و یا ساعت ظلی در مغرب مسجد امام (مسجد شاه سابق) در اصفهان هست که می  گویند وی ساخته است .

در احاطه وی در مهندسی مساحی تردید نیست و بهترین نمونه که هنوز در میان است، نخست تقسیم آب زاینده رود به محلات اصفهان و قرای مجاور رودخانه است که معروف است هیئتی در آن زمان از جانب شاه عباس به ریاست شیخ بهائی مأمور شده و ترتیب بسیار دقیق و درستی با منتهای عدالت و دقت علمی در باب حق آب هر ده و آبادی ومحله و بردن آب و ساختن مادیها داده اند که هنوز به همان ترتیب معمول است و اصل طومار آن در اصفهان هست .

دیگر از کارهای علمی که به شیخ بهائی نسبت می دهند طرح ریزی کهریز نجف آباد اصفهان است که به نام قنات زرین کمر، یکی از بزرگترین کهریزهای ایران است و از مظهر قنات تا انتهای آبخور آن  9 فرسنگ است و به 11 جوی بسیار بزرگ تقسیم میشود و طرح ریزی این کهریز را نیز از مرحوم بهائی می دانند .

دیگر از کارهای شیخ بهائی، تعیین سمت قبله مسجد امام به مقیاس چهل درجه انحراف غربی از نقطه جنوب و خاتمه دادن به یک سلسله اختلاف نظر بود که مفتیان ابتدای عهد صفوی راجع به تشخیص قبله عراقین در مدت یک قرن و نیم اختلاف داشته اند.

یکی دیگر از کارهای شگفت که به شیخ بهائی نسبت می دهند، ساختمان گلخن گرمابه ای که هنوز در اصفهان مانده و به حمام شیخ بهائی یا حمام شیخ معروف است و آن حمام در میان مسجد جامع و هارونیه در بازار کهنه نزدیک بقعه معروف به درب امام واقع است ومردم اصفهان از دیر باز همواره عقیده داشته اند که گلخن آن گرمابه را بهائی چنان ساخته که با شمعی گرم می شد و در زیر پاتیل گلخن فضای تهی تعبیه کرده و شمعی افروخته در میان آن گذاشته و آن فضا را بسته بود و شمع تا مدتهای مدیدهمچنان می سوخت و آب حمام بدان وسیله گرم می شد و خود گفته بود
که اگر روزی آن فضا را بشکافند، شمع خاموش خواهد شد و گلخن از کار می افتد و چون پس از مدتی به تعمیر گرمابه پرداختند و آن محوطه را شکافتند، فوراً شمع خاموش شد و دیگر از آن پس نتوانستند بسازند. همچنین طراحی منارجنبان اصفهان که هم اکنون نیز پا برجاست به او نسبت داده می شود.

تا کــی به تمنـای وصـال تو یگانه

اشکم شود از هر مژه چون سیل روانه؟

خواهد به سر آید شب هجران تو یا نه؟

ای تیــر غمت را دل عشاق نشانه

جمعی به تو مشغول و تو غایب ز میانه

رفتـم به در صومعه’ عابد و زاهـد

دیدم همه را پیش رخت راکع و ساجد

در میکده ر‏هبـانم و در صومعه عابـد

گه معتکف دیرم و گه ساکن مسجد

یعنـی که تو را میطلبم خانه به خانه

هر در که زنم صاحب آن خانه تویی تو

هرجـا که روم پرتو کاشانـه تویی تو

در میکـده و دیر که جانانـه تویی تو

مقصود من از کعبه و بتخانه تویی تو

مقصود تـویی کعبه و بتخانـه بهانه

بلبل به چمن زان گل رخسار نشان دید

پروانه در آتش شد و اسـرار عیان دید

عارف صفت روی تو در پیر و جوان دید

یعنی همه جا عکس رخ یار توان دید

دیوانه منم من که روم خانه به خانه

عاقل به قوانین خرد راه تو پوید

دیوانه برون از همه آیین تو جوید

تا غنچه بشکفته این باغ که بوید

هر کس به زبانی صفت حمد تو گوید

بلبل به غزلخـوانی و قمـری به ترانه

بیچاره «‌ بهایی » که دلـش زار غـم توست

هر چند که عاصی است ز خیل و خدم توست

امیـد وی از عـاطفت دم به دم تـوست

تقصیر « خیالی » به امید کرم توست

یعنی که گنـه را به از این نیست بهانه

" شیـخ بهایی "