وبلاگ آموزشی وتخصصی دیجیتال تبرستان (شمال ایران)

مرجع آنلاین علمی وفرهنگی ایرانیان

وبلاگ آموزشی وتخصصی دیجیتال تبرستان (شمال ایران)

مرجع آنلاین علمی وفرهنگی ایرانیان

رادیوی تصویری؛ از خبر تا واقعیت

رادیوی تصویری؛ از خبر تا واقعیت - شمارش معکوس برای تصویری شدن رادیو در ایران


رادیو چندی است که تحت نظارت معاونت صدا، مراحل آماده‌سازی و تجهیز برای تصویری‌ شدن برخی برنامه‌هایش را پشت سر می‌گذارد.

به گزارش ایسنا،‌ بحث تصویری شدن رادیو برای نخستین بار، سال گذشته در بازدید معاون صدا از خبرگزاری ایسنا اعلام شد.

محمد حسین صوفی در این بازدید، با اشاره به گسترش رسانه‌ها در جهان و شکستن قالب‌های اطلاع‌رسانی، اعلام کرده بود: به دنبال این هستیم تا در صورت اختصاص پیدا کردن بودجه‌ی کافی، برخی برنامه‌های رادیویی را تصویری کنیم.

صوفی تاکید کرده بود که شبکه‌های شناخته شده‌ی رادیویی دنیا، امروز به صورت تصویری، خبر و برنامه پخش می‌کنند و با اشاره به مشکلات راه‌اندازی رادیوی تصویری در ایران، گفته بود: در حال حاضر آمادگی راه‌اندازی این شبکه‌ها را در ایران داریم، اما متاسفانه فعلا با مشکلات فنی مثل فرکانس مواجه هستیم.

البته در همان زمان شبکه اینترنتی ایران صدا به صورت آزمایشی، در ساعاتی از پخش خود، اقدام به راه‌اندازی نوعی رادیوی تصویری کرده بود.

با این حال با وجود رفع مسائل فنی مثل تغییر فرکانس‌های شبکه‌های رادیویی که در اسفند ماه سال گذشته رخ داد، استودیوهای رادیویی هنوز هم مراحل تجهیز برای تصویری شدن را طی می‌کنند.

در رادیو تصویری قرار است همزمان با پخش برنامه‌های منتخب شبکه‌های رادیویی، سایت‌های اینترنتی این شبکه‌ها نیز محیط داخل استودیو را برای مخاطبان به نمایش درآورند.

محمد لبیبی ـ مدیر اداره کل پژوهش معاونت صدا ـ در تشریح بیشتر رادیو تصویری به ایسنا گفته است:‌ بحث Visual radio یا رادیوی تصویری یک اقدام جدید است که می‌تواند برای مخاطبان رادیو جذاب باشد. عامل اصلی در رادیو صداست، اما تصویری ‌شدن رادیو این امکان را برای مخاطبان کنجکاو فراهم می‌کند تا مجری را در حال اجرای برنامه ببینند و فضای استودیو را طوری درک کنند که گویی در محل ضبط برنامه حضور دارند.

وی در عین حال تاکید کرده است که تصویری شدن رادیو، نیازمند اقدامات فنی است؛ به عنوان مثال، در استودیوها باید دوربین نصب شود و در سایت شبکه‌های رادیویی نرم‌افزار مخصوص پخش تصویر قرار بگیرد.

در حال حاضر بیش از یک سال از اعلام خبر تصویری شدن رادیو می‌گذرد و رادیو تصویری که قرار بود تا پایان سال گذشته راه‌اندازی شود،‌ هنوز در دسترس مخاطبان قرار نگرفته است.

اما کامران کاظم‌زاده، مدیر رادیو فرهنگ، درباره آخرین وضعیت رادیوی تصویری از تجهیز شدن استودیویی در ساختمان شیشه‌یی جام جم برای ضبط برنامه‌های رادیو به شکل تصویری خبر داده و افزوده است:‌ تجهیزات در بقیه‌ی استودیوهای رادیویی مستقر نشده و قرار شده، شبکه‌های رادیویی، برنامه‌هایی را که می‌خواهند تصویری کنند در ساختمان شیشه‌یی اجرا کنند تا بتوانند به صورت تصویری این برنامه‌ها را ضبط و پخش کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد