وبلاگ آموزشی وتخصصی دیجیتال تبرستان (شمال ایران)

مرجع آنلاین علمی وفرهنگی ایرانیان

وبلاگ آموزشی وتخصصی دیجیتال تبرستان (شمال ایران)

مرجع آنلاین علمی وفرهنگی ایرانیان

پوشش گسترده جشنواره فیلم فجر در رسانه ملی:


در روزهایی که نبض سینما در برج میلاد می‌تپد رادیو و تلویزیون به یاری رسانه سینما شتافته‌اند تا در رونق دادن به مهم‌ترین جشنواره سینمایی کشور سهیم شوند.13 برنامه رادیویی و چندین برنامه تلویزیونی با بخش‌های مختلفی چون نقد و بررسی فیلم‌ها، گفت‌وگو با هنرمندان و مدیران فرهنگی و... جشنواره فیلم فجر را پوشش می‌دهند.
 

 

این روزها تعداد زیادی از برنامه‌سازان و مجریان رادیو و تلویزیون در سالن همایش‌های برج میلاد مستقر شده‌اند تا مخاطبان پرشمار رسانه ملی را در جریان آخرین اتفاقات و اخبار جشنواره فیلم فجر قرار دهند.

حضور میکروفن‌ها و دوربین‌های رادیو و تلویزیونی در جشنواره امسال چشمگیر است و جمعی از بهترین مجری‌های رادیو همچون منصور ضابطیان، احسان کرمی، علی ضیا و فرزاد حسنی اجرای این برنامه‌ها را بر عهده گرفته‌اند.

«نقش اول» (رادیو ایران)، «کافه رادیو» و «شب‌های نقره‌ای» (رادیو جوان)، «پیدا و پنهان» و «پرده نقره‌‌ای» (رادیو گفت‌وگو)، «ایام جشنواره» و «امروز پنجشنبه» (رادیو تهران) و «هفت اقلیم» (رادیو فرهنگ) عناوین برنامه‌هایی هستند که با موضوع جشنواره فیلم فجر از شبکه‌های مختلف رادیو بخش می‌شوند.

امسال رادیو نمایش با برنامه‌های پرانتز باز و کارنامه به استقبال جشنواره سی‌ام رفته است. شبکه‌های رادیویی ایران صدا و صدای آشنا هم برنامه‌های متنوعی را در این رابطه تدارک دیده‌اند.

امسال در تلویزیون ماموریت اطلاع‌رسانی جشنواره اختصاصا به شبکه سه و برنامه سینمایی هفت داده شده است.

دیگر شبکه‌های تلویزیون هم جسته گریخته به جشنواره می‌پردازند ولی شبکه سه بیش از دیگر شبکه‌ها روی این موضوع متمرکز شده است. ظاهرا قرار است امسال در کنار شبکه سه، شبکه یک جشنواره موسیقی و سرود، شبکه چهار جشنواره تئاتر فجر و شبکه آموزش جشنواره شعر را پوشش دهند.

برنامه هفت از چهارشنبه هفته گذشته پخش ویژه برنامه‌اش را آغاز کرده و هر شب ساعت 24 به مدت سه ساعت به مناسبت جشنواره فیلم فجر روی آنتن می‌رود. این برنامه باحضور عوامل فیلم‌ها، بازیگران و مسوولان جشنواره تمام رویدادهای روز را بررسی می‌کند و به نقد فیلم‌های روز می‌پردازد.

حمیدرضا مدقق، تهیه‌کننده ویژه برنامه‌های جشنواره‌ای شبکه خبر است. این تهیه‌کننده در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید:‌ شبکه خبر در بخش‌های مختلف خبری از جمله 13، 18، 19 و 22 ارتباط زنده‌ای با برج میلاد برقرار می‌کند و آخرین رویدادهای جشنواره را به اطلاع مردم می‌رساند. علاوه بر این هر روز از ساعت 10‌‌/‌‌17 تا 20‌‌/‌‌17 درباره فیلم‌های پخش شده روز صحبت می‌شود.

آخرین رویدادهای استانی جشنواره بین‌المللی فیلم فجر هر شب در برنامه «سیمرغ سی» از طریق شبکه شما انعکاس می‌یابد. امسال جشنواره در 12 استان کشور برگزار می‌شود و با پخش این برنامه مردم این استان‌ها نیز می‌توانند تصویر حضور خودشان را در تلویزیون ببینند.

 

سه برنامه همزمان رادیویی درباره جشنواره فیلم فجر:

امسال شبکه رادیویی ایران با برنامه نقش اول به استقبال جشنواره فیلم فجر رفته است.

این برنامه با اجرای فرزاد حسنی هر روز از ساعت 19 تا 20 مردم را در جریان اتفاقات جشنواره قرار می‌دهد.

حسنی درباره پیشینه حضورش در برنامه‌های رادیویی مربوط به جشنواره فیلم فجر به جام‌جم می‌گوید: سال‌هاست در رادیو ایران برای جشنواره فیلم فجر برنامه اجرا می‌کنم.

حدود 10 سال پیش با یک میکروفن و یک رادیو به سالن سینمای رسانه‌ها می‌رفتیم. یک گوشه‌ای میزی برای خودمان پیدا می‌کردیم و مصاحبه می‌گرفتیم. بعدها برنامه رنگ و بوی بهتری پیدا کرد. از دو سال پیش تا الان برنامه را در قالب کاری با عنوان نقش اول پخش کردیم که خیلی طرفدار پیدا کرد. از این برنامه تا به حال چند بار تقدیر شده است.

مجری «نقش اول» درباره این که چه طیف مخاطبی را برای برنامه‌اش در نظر می‌گیرد، توضیح می‌دهد:‌ وقتی از رادیو ایران برنامه پخش می‌کنیم یعنی قشری وسیع‌تر از رادیوهای تخصصی را انتخاب کرده‌ایم. رادیو ایران رادیویی برای همه کشور است. ما باید برای همه اقشار اجتماع صحبت کنیم.

وی می افزاید: در عین حال اخبارمهم‌ترین اتفاق سینمایی سال را منعکس می‌کنیم. ما بخشی از برنامه را برای افرادی پخش می‌کنیم که خیلی اهل سینما نیستند و در سال یکی دو تا فیلم می‌بینند. از طرف دیگر کارگردان‌ها و مدیران سینمایی هم باید از برنامه ما منتفع شوند. سعی می‌کنیم همه چیز را به مقدار لازم داشته باشیم تا خاص پسند نباشد.

این مجری اطلاع‌رسانی سریع را ویژگی ذاتی رادیو عنوان می‌کند و توضیح می‌دهد:‌ از سال پیش تا الان تلویزیون با برنامه‌های هفت به استقبال جشنواره رفته است. این که تلویزیون سه ساعت از وقت خودش را در شبانه‌روز به سینما اختصاص می‌دهد اتفاق میمون و مبارکی است. رادیو با حضور تلویزیون به هیچ وجه اهمیتش را از دست نمی‌دهد. رادیو لحظه‌ای خبر را رسانه‌ای می‌کند و برگ برنده‌اش به روز بودن است. ما سعی کردیم از قدرت رادیو استفاده کنیم.

حسنی با اشاره به فعالیت دیگر شبکه‌های رادیویی تاکید می‌کند: امسال اتفاق خوبی افتاده که همزمان سه تا برنامه رادیویی از سه شبکه ایران، تهران و نمایش پخش می‌شود. این سه برنامه با سه سلیقه و دیدگاه مختلف فیلم‌ها را بررسی می‌کنند. گاهی وقت‌ها این اتفاق می‌افتد که مهمانی را به فاصله زمانی 15 دقیقه هر سه شبکه به برنامه‌شان می‌آورند.

شنوندگان سه مصاحبه متفاوت را می‌شنوند و یک شبکه را انتخاب می‌کنند. اگر هم شنوندگان گردشی باشند سه مصاحبه متفاوت را می‌شنوند.

 

به برندگان جشنواره بلیت هدیه می‌دهند:

در برنامه پرانتز باز با عوامل فیلم‌ها در حین اکران اثر در سینما راجع به لحظاتی از فیلم گفت‌وگو می‌شود.

مارال دوستی، سردبیر و تهیه‌کننده این برنامه می‌گوید: بخش مستند، میز خبر، میز عکس و نظرسنجی نیز عناوین قسمت‌هایی از برنامه پرانتز باز است که توسط خبرنگاران و عکاسان خبری اجرا می‌شود که علاوه بر اطلاع‌رسانی، عکاسان بهترین عکس جشنواره‌ای خود را برای شنوندگان توضیح می‌دهند.

همچنین در قسمت نظرسنجی، شنوندگانی که به برنامه اهمیت داده و نظرات خود را ارسال می‌کنند به قید قرعه انتخاب شده و برندگان می‌توانند برای تماشای یک سئانس از فیلم‌های جشنواره در سینمای رسانه ها، واقع در برج میلاد حضور یابند.

علاوه بر این فایل صوتی بازیگران و کارگردان‌های فیلم‌های امسال که در جشنواره حضور یافته‌اند در برنامه پخش می‌شود.اجرای پرانتز باز را منصور ضابطیان بر عهده دارد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد