تینار ؛ مستند زیبایی که احتمالاً شما را شکرگزار زندگی میکند

در روایات داریم: در مورد زندگی مادی به پایینتر از خودت نگاه کن و در مورد زندگی معنوی، به بالاتر از خودت. فکر میکنم فقط همین یک جمله کافیست تا انسان هم سعادت دنیا و هم سعادت آخرتش را به دستان خودش به دست آورد.
نگاه به زندگیهای پایینتر از خود، انسان را شکرگزار و متوجه نعماتی که دارد میکند و این یعنی رضایت از زندگی! همان چیزی که انسانها از روزی که خلق شدند به دنبال آنند.
به هر حال، تینار، عنوان مستند ارزشمندی است که امروز (چهارشنبه 4 / 2 / 91) از شبکه دوم پخش شد.
تینار که بیان محلی کلمه «تنها» است، سرگذشت یک پسرک گالش است! (گالش به بیان محلی آنها یعنی کسی که برای ارباب کار میکند)
او نوجوانی است به نام «قاسم» که کمتر از دوازده سیزده سال سن دارد.
چهار پنج ساله بوده است که مادرش را از دست میدهد و پدرش یک نامادری برایش میآورد...
قاسم مجبور است تنها زندگی کند و خودش گلیم خودش را در جنگلهای شمال از آب بیرون بکشد...
دلم میخواهد ادامه داستان را خودتان ببینید. مستند بسیار جالبی است که اگر کمی جستجو کنید میبینید که در جشنوارههای بین المللی نیز حضور داشته است.
با توجه به اینکه خودم هم از نیمه فیلم دیده بودم، یک جستجو کردم که ببینم روی اینترنت هست یا خیر که دیدم خوشبختانه کل فیلم روی سایت Aparat آپلود شده است.
کل مستند 71 دقیقه است که در 12 قسمت 6 دقیقهای آپلود شده است:
قسمت اول - قسمت دوم - قسمت سوم - قسمت چهارم - قسمت پنجم - قسمت ششم - قسمت هفتم - قسمت هشتم - قسمت نهم - قسمت دهم - قسمت یازدهم - قسمت دوازدم
توجه: اگر قصد دانلود دارید، باید نرم افزار Internet Download Manager را دانلود و نصب کنید. به محض Play کردن ویدئو، در کنار مرورگر یک پیغام مشاهده میکنید که با کلیک روی آن، ویدئو دانلود خواهد شد. حجم کل ویدئوها 110 مگابایت میشود.
بعد از دیدن فیلم (تا انتها) نگاهی به اطراف خودتان بیندازید! حقیقتاً من که از خودم خجالت کشیدم!
ببینید تا آب سالم چند قدم فاصله دارید؟ حمام با آب گرم در چند قدمی شماست؟ بخاری، کولر، ساختمان ضد زلزله(!)، کابینتهای پر از انواع مواد غذایی، یخچالی که گاهی آنقدر پر میشود که در بسته نمیشود!! خانهای آنقدر روشن که انگار دقایقی پیش عروسی تمام شده است!! فقط در همین خانه ما ده مدل تلفن و موبایل وجود دارد، مثل خیلی از خانهها...
خداوکیلی هر طرف که نگاه میکنی، این در ذهنت باشد که میلیونها نفر مثل قاسم هستند که شاید هیچ کدامشان را ندارند.
انصافاً ما انسانهای ناسپاسی هستیم...


تینار-قصه ی دلتنگی و تنهایی